Szülés utáni depresszió

2013. Sep. 16.
A nők nagy része tapasztal a szülést követően nagyfokú hangulatingadozást, fáradékonyságot, kedvetlenséget, aggodalmat amiatt, hogy nem tud megfelelni az anyai szerepnek. Mikortól beszélhetünk szülés utáni depresszióról, mik a tünetek, és hogyan segíthetünk ezen az állapoton?

Mi a szülés utáni depresszió?
A szülés utáni depresszió hátterében hormonális okok is állnak. A terhesség alatt az anya szervezetét tízszer több női hormon árasztja el, mint korábban, a szervezet egyensúlya megváltozik, de a szülés után 3 nappal visszaáll. Ez a hirtelen nagy mértékű változás megterheli a szervezetet, hangulatváltozást eredményez a szülő nők több mint felénél, de nem alakul ki mindenkinél depresszió.
A hormonális okok mellett a pszichológiai és szociális okokat is említenünk kell. Az anyuka élete gyökeresen megváltozik, háttérbe kell szorítania a saját igényeit, ez egy optimálisan működő családban is nagy kihívás.
A helyzetet nehezíti a koraszülés, vagy ha különleges orvosi ellátásra szorul a kicsi.
Akkor beszélünk szülés utáni depresszióról, ha a szülést követő 3 hónapban jelentkezik, és két hétnél tovább fennállnak a tünetek.
 


Kiket érinthet?
- fiatalon gyermeket vállaló anyukák
- alacsony önbecsülésű hölgyek
- rossz házasság
- egyedülállók
- család/párkapcsolat nincs, vagy nincs támogató légkör
- ha korábban volt depresszió, pl. terhesség alatt
- a családban fordult már elő depresszió, például az anya édesanyjánál
- ha a gyermekvállalással kapcsolatban ambivalensek az érzések
- ha a gyermek miatt olyan döntéseket hoz az anya, amelyek rosszul érintik, és ezt nehezen viseli, kényszerítő körülményt lát a gyermekben (pl. távolabbra költözés, karrier feladása)
- rossz anyagi körülmények
 
Mik a tünetek?
- alkalmatlannak érzi magát az anyaságra
- kilátástalannak látja a helyzetet
- úgy érzi, hogy képtelen megfelelni a környezet elvárásainak, ezért hibáztatja magát
- állandó szomorúság
- szorongás
- pánikszerű tünetek
- gyakori sírás
- kedvetlenség, érdektelenség
- nem tud örülni gyermekének, nehezen alakít ki vele kontaktust
- ideges, ingerlékeny, feszült, könnyen agresszívvé válik
- folyton fáradt, kimerült, alvászavarok, képtelen kipihenni magát akkor is, ha lenne rá lehetősége
- nehezen koncentrál, rosszabbul emlékszik vissza dolgokra, nehezen idéz fel szavakat
- nehezen hoz meg döntéseket
- súlyosabb esetben az anya félhet a megőrüléstől, bántalmazhatja a gyermekét, illetve felmerülhet az öngyilkosság gondolata
 


Hogyan lehet megelőzni/gyógyítani?
- ne támasszon túl magas elvárásokat a környezet, és a leendő anyuka sem saját magával szemben, senki nem tökéletes, idővel beletanulhatunk a szülői szerepbe
- érdemes felkészülni a nehezebb helyzetekre is, ne gondoljuk azt, hogy az életünknek csak szép pillanatai lesznek, jobb, ha tudjuk, hogy időnként mozgósítanunk kell az erőtartalékainkat
- merjünk őszintén, szégyenérzet nélkül beszélni az érzéseinkről, legyen olyan ember, akiben megbízunk, jó ha a családban, barátok között lesz valaki, de lehet szakember is
- érdemes elfogadni a felajánlott segítségeket ebben a nehéz időszakban, hiszen ez az anya válláról komoly terheket vehet le, és jobban tud regenerálódni, ebben a sok kihívást rejtő életszakaszban
- fontos, hogy számíthasson a párjára is, a kapcsolatuk ápolása a baba szempontjából is kulcsfontosságú
- a környezet visszajelzései segíthetnek az érintett személynek abban, hogy felismerje a problémát, lehet kérni, hogy változtasson, főként ha segítséget is ajánlunk hozzá. Viszont tudnunk kell, hogy legtöbbször a "szedd össze magad" felszólítás önmagában nem hoz eredményt.
- kulcsfontosságú a bíztatás, bátorítás, érezze, hogy együtt túl tudnak jutni ezen a nehézségen
- a feszültség levezetése érdekében érdemes elsajátítani valamilyen relaxációs technikát, beiktatni a rendszeres mozgást az életbe, kísérletezni a lehetőségekkel, megtalálni azt, ami kikapcsol, feltölt.

Szívből kívánok sok sikert a nehéz helyzetekkel való megküzdéshez! Ne felejtsük, erősebbek leszünk általa, később könnyebben vesszük majd az akadályokat! A szép pillanatok pedig képesek kárpótolni az erőfeszítéseinkért, ha olyan állapotba hozzuk magunkat, hogy ezt megláthassuk.

Ide kattintva olvasható a "Szülés utáni depresszió Apukáknál" című cikk.

A téma felvetését köszönöm Ivanics Annának, aki a Ridikül Magazin számára készítette a telefonos interjút.

A témához kapcsolódó TV-interjút ide kattintva nézheti meg.

Ha úgy érzed, hogy néha nagyon nehéz jó szülőnek lenni, de szeretnél hatékonyan megbirkózni a gyermeknevelés nehézségeivel, és olyan gyermeket nevelni, akire büszke lehetsz, akkor jelentkezz a Szülővé válni Tréningre a NőiLélek.hu-n!

írta: Csizmadia Dóra

 Vissza az írásokhoz

Legutóbbi írások
Kulcsszavak
Csizmadia Dóra Dalma pszichológus

Csizmadia Dóra Dalma

diplomás pszichológus
+36.20.394.2020
info@csizmadiadora.hu







Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adatai védelméről. Oldalunkon sütiket használunk a jobb működésért. További információk
Nem fogadom el
Rendben
Beállításait mentettük